Banff

Lieve familie, kennissen en vrienden,

Hier ben ik alweer met een nieuwe update want ook week 3 hier in Canada zit er alweer op. Deze hele afgelopen week heb ik, zoals ik in mijn vorige blog volgens mij liet weten, doorgebracht in Banff. Het dorp waar ik 10 jaar geleden maar liefst 9 maanden heb gewoond en gewerkt.

Maandag 22 juli had ik besloten om te gebruiken de stad weer opnieuw een beetje te ontdekken. Daarom ben ik eerst via de hoofdstraat gelopen naar de andere kant waar de Bow Falls liggen. Eerst ben ik via de noordkant van de rivier naar een uitkijkpunt gelopen. Daar kwam alles ineens zo binnen dat ik mijn tranen even de vrije loop heb laten gaan, maar mezel daarna weer bij elkaar gepakt en terug gelopen om ook via de zuidkant de watervallen alsnog te bekijken. Ook heb ik de Cascade Gardens bezocht. Veel mooie bloemen en leuk aangelegd met wat bruggetjes. Daarnaast geeft het ook een prachtig uitzicht over de stad zelf. ‘S Avonds heb ik met een zumba les meegedaan dat in het park bleek te zijn. Oprecht heb ik nog nooit zo’n prachtig uitzicht gehad met een zumba les. Fantastisch!

Dinsdag stond in het teken van natuur. Met de bus ben ik via de Bow Valley Parkway naar Johnston Canyon gegaan. Onderweg hebben we nog een jonge beer gezien, dus mijn dag kon al niet meer stuk. Aangekomen bij Johnston Canyon ben ik meteen begonnen aan de wandeling naar het bovenste gedeelte van de watervallen, zo’n 3 km. Daarna ben ik op de terugweg nog bij de lage watervallen gaan kijken voordat ik mijn weg weer terug heb gemaakt. Ondanks de vele toeristen verbaasde het mij nog dat er soms ook wel momenten waren zonder echt mensen om mij heen. Heerlijk, zo van de natuur en stilte kunnen genieten.

Door onverklaarbare reden heb ik gisteren na de wandeling nogal pijn in mijn voet gekregen, dus had ik besloten een rustige dag te nemen op woensdag. Ook vanwege het feit dat het erg regenachtig zou worden. Eerst ben ik daarom naar de wekelijkse markt gelopen om daarna richting de Hot Springs te gaan waar ik de middag helemaal heb doorgebracht in een lekker warm bad. Daarnaast op momenten van zon ook nog in de ligstoel gehangen wat echt een relaxte middag gaf. Uiteindelijk bij terugkomst in Banff ben ik in de bioscoop belandt en heb ik de Lion King gezien. Super gaaf en voor de mensen die nog willen gaan, ik zeg: doen!

Donderdag 25 juli vond ik dat het weer tijd was voor een natuur en wandeldag. Ik ben toen om 9.30 uur met de toeristische bus (via dezelfde weg als langs Johnston Canyon met kans op wilde dieren) naar Lake Louise gereden. Onderweg nog wel 2 keer naar wildlife gezocht, maar helaas niks gezien. Aangekomen ben ik eerst in de lange rij gaan staan naar Moraine Lake. Daar was een wachttijd van 2 uur, dus had ik mooi tijd om langs de waterkant van Lake Louise te lopen. Het is en blijft een prachtige plaats al zie je wel dat ook de glacier hier niet is wat het is geweest. Onderweg naar Moraine Lake konden we in een oude gele Amerikaans/Canadese schoolbus. Super tof en vond ik al een ervaring opzich. Echter niet erg comfortabel als volwassene want je zit voor je gevoel bijna op de grond. Aangekomen bij Moraine Lake was het exact zoals ik mij herinnerde. Prachtig mooie kleur van het water en de partij met rotsen was geweldig, inclusief de grond eekhoorns. Ook daar ben ik nog een stuk langs de waterkant gelopen voordat ik naar het dorp Lake Louise ben gegaan voordat ik uiteindelijk via de toeristische route terug ben gegaan naar Banff (2 herten gespot).

Op vrijdag ochtend kon ik eigenlijk de gang totaal niet krijgen en heb ik het eerst rustig aan gedaan voordat ik naar het naastgelegen dorp Canmore ben gegaan. Daar heb ik een collega ontmoet van het hotel waar ik gewerkt heb en het was geweldig om elkaar na zolang weer te zien en bij te kletsen. De lunch ging dan ook erg snel voorbij. Daarna heb ik in de schaduw een pauze genomen nog, voordat ik langs de Bow River een wandeling ben gaan maken. ‘S Avonds ben ik met een Canadese dame uit het hostel naar The Old Spaghetti Factory geweest om samen een hap te eten. Super gezellig en zeker nog net zo goed als toen.

Zoals sommige van jullie al op Facebook hebben gezien, was gisteren, 27 juli, een echte dag met veel wilde dieren. Eerst ben ik met een normale lijnbus naar Lake Minnewanka gegaan. Onderweg daarheen heb ik al 2 beren gezien en Big Horn Sheep. De wandeling naar Steward Canyon was prima en leuk om even te doen, voordat ik met de lijnbus ook Two Jack Lake heb aangedaan. Daar begon het echter te stormen en ben ik zeiknat geworden. Toch heb ik nog wat meer Big Horn Sheep gezien. Terug in Banff heb ik wat warms gegeten om vervolgens in het hostel lekker te douchen en mij klaar te maken voor de trip. Om 19.30 uur werd ik opgehaald voor een wildlife tour. Daarbij hebben we nog eens 2 beren, herten en Big Horn Sheep gezien en was daarmee absoluut een top avond en super afsluiting van mijn fijne tijd in Banff.

Vanmorgen ben ik met iemand meegereisd vanaf Banff naar Jasper, want morgen ga ik richting Niton Junction (2-3 uur reistijd) waar ik een van de boerderijen ga bezoeken voor twee weken waar ik toendertijd ook heb gewerkt. Daarover meer in mijn volgende blog.

Groetjes Louisan

Reacties

Reacties

Koen

Zo te horen goed naar je zin. Hoe kan het ook anders....?! Veel plezier nog!

H&P

zoveel mooie inhoud. Geweldig !

Hartelijke groet,

H&P

Jaap en Nel

Een aantal punten in je verslag kunnen we ons nog herinneren toen we in 2004 in Canmore waren.
Maar geen beer gezien, jij bent dus echt een bofkont, maar je verdient het.
Mooi verhaal weer, een plezier om te lezen.
Fijne reis verder.
Dikke kussen, Jaap & Nel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!